Berichten in onderwijs
📖 De kinderen waar niemand over praat

Christine Lucia Schrauw stond voor de klas en geeft vandaag online les Nederlands en economie voor d-teach en Het Bijleshuis. In deze column vraagt zij zich af wanneer we de wake-upcall gaan horen en dapper genoeg zullen zijn om de kinderen waar niemand naar wil luisteren, te horen?

Meer lezen
📖 Hoe kan de stem van jongeren leidend zijn in wat we in het onderwijs doen?

Liminale leiders noemt Vida Niazian ze. Met de ontdekkingsreis Leiders voor de Toekomst viert ze alle kinderen en jongeren die zich ontheemd voelen, oprecht betekenis zoeken, zich neerslachtig voelen en labels opgeplakt krijgen.

Meer lezen
📖 Lichtend voorbeeld … 💡 Fawzia Nasrullah: “Hoe breder de basis, hoe hoger de top kan zijn”

In de reeks ‘Lichtende voorbeelden’ brengt Marieke van Voorn, die ook coöperant van Re-story is, verhalen van helende leiders. Dit keer het verhaal van Fawzia Nasrullah, collegevoorzitter van onderwijsinstelling PCOU Willibrord in Utrecht. “Ik denk in mogelijkheden en kijk altijd vooruit.”

Meer lezen
Een kerntaak van het onderwijs is volgens De Thuiszittersklas-auteur Martin Schravesande het herstellen van het contact met de directe leefomgeving

Martin Schravesande deelt in zijn boek De Thuiszittersklas de ervaringen van zijn experiment om met thuiszitters, kinderen die niet naar school gaan, op zoek te gaan naar de wil om te leren. In dit interview vertelt hij over het raadsel van de wil, de moed om echt contact te maken en de sleutelrol van speelsheid daarbij.

Meer lezen
📖 Een van de absolute prioriteiten van Kristien Bruggeman om een school te starten, was de herwaardering van het beroep van leerkracht

Kristien Bruggeman is een van de initiatiefnemers van de secundaire LAB-school in Sint-Amands. Na een carrière als bedrijfsrevisor en financieel directeur en daarna ook als textielondernemer nam ze een sabbatical om er helemaal voor haar kinderen te zijn, Die sabbatical was van korte duur en opende tegen al haar verwachtingen in de deur naar het onderwijs.

Meer lezen
📖 Pleidooi voor verwondering in het onderwijs

Onderwijs is vandaag vooral gericht op de uiterlijke scholingsweg die over kennis en leren gaat. De innerlijke scholingsweg is die van het innerlijk weten, van laten ontstaan en verwondering. Het yin-yang: kennisweten versus voelweten. In het boek Mogen we nog verwonderd zijn? pleiten Hans Schmidt & co om via meer kunsteducatie ook die innerlijke scholingsweg in ons onderwijs op te nemen.

Meer lezen
📖 Van rendement naar rendemens in het onderwijs

Vlaams Minister van Onderwijs Ben Weyts vindt dat onderwijs moet Waar komt die focus op rendement in het onderwijs vandaan? En hoe wordt ze behouden? Omdat onderwijs zo bepalend is om de samenleving van morgen te herschrijven, zou voor onderwijs een wezenlijk ander uitgangspunt leidend moeten zijn: rendemens. in plaats van rendement.

Meer lezen
📖 Deze pedagoge moedigt jongeren aan niet te wachten op hun professoren en startte met hen een Young Persons’ Guide to the Future

De regering vragen om de planeet te redden is één ding. Je kijk op het leven veranderen is iets anders. Wat is nodig om jongeren te laten uitgroeien tot burgers die in harmonie met elkaar en met onze planeet kunnen leven? Dat is niet wat je vandaag leert in het hoger onderwijs. Pedagoge en systeemdenker Anne Snick moedigt jongeren aan niet te wachten op hun professoren en startte met hen aan de KU Leuven een Young Persons’ Guide to the Future, waarmee ze jongeren dat zetje geeft om hun leerproces zelf in handen te nemen:

Meer lezen
📖 Dissidente jongeren schrijven open brief aan Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts

‘Ons kapitaal’ titelde Vlaams minister van onderwijs Ben Weyts zijn beleidsvisie voor de periode 2019-2024. Onderwijs moet renderen en opbrengen. Op 1 september 2021, de eerste schooldag van dit schooljaar, overhandigden de jongeren die samen de cast vormen van de theatervoorstelling Dissident hun open brief aan onderwijsminister Ben Weyts. Ze nemen het niet langer dat ze door de minister als ‘startkapitaal’ worden aanzien.

Meer lezen
📖 🎧 Jongeren willen niet meer leren reproduceren wat er is, ze willen de tools krijgen om te veranderen

De Nederlandse theatermaker Lara Staal maakt bij NTGent de voorstelling 'Dissident' met vijf jongeren die in het onderwijs bekendstaan als ‘probleemgeval’. Hun blik houdt ons een spiegel voor. “Het fenomeen van jongeren die 's avonds op schoolpleintjes hangen heeft me altijd gefascineerd. Als je hen toch eens een keer spreektijd zou geven, wat zeggen ze dan en wat kunnen we daarvan leren?”

Meer lezen
📖 Otto Scharmer: “Je kan een systeem alleen veranderen als het zichzelf ziet én voelt”

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Of zoals Einstein zei: je kan een probleem niet oplossen met de denkwijze waarmee je het gecreëerd hebt. En als er iemand is die er zijn levenswerk van maakt om een shift in die mindset tot stand te brengen, dan is het wel Otto Scharmer. “Je kan een systeem alleen veranderen als het zichzelf ziet én voelt”

Meer lezen
📖 Utopie: Deze zomervakantie besluit een docent dat het genoeg is geweest en neemt het initiatief voor een regeneratief onderwijssysteem

In de zomer van 2021 besloot een leerkracht dat het genoeg was geweest. Ze nam een video op waarin ze andere leraren, ouders en leerlingen opriep om gezamenlijk een beweging te starten. Wat als onderwijs regeneratief zou zijn, zowel voor leerlingen als de Aarde? In dit verhaal neemt MaatschapWij-eindredacteur Nadine Maarhuis je mee in haar utopie.

Meer lezen
📖 Zo kan het opvoeden en onderwijzen van onze kinderen het verschil maken voor een duurzame wereld

Als we een verschil willen maken, begint het bij de manier waarop we onze kinderen opvoeden en onderwijzen, schrijft pedagoog Hananja Riddersma in deze gastcolumn. Als oprichter van Let's grow green schrijft ze over duurzaam opvoeden voor ouders van kinderen van 0-12: “Kinderen die complimenten krijgen over hun werkhouding durven uitdagingen aangaan en durven buiten de lijntjes kleuren.”

Meer lezen
📖 Waarom corona tot leerwinst kan leiden

Hans Schmidt wil de in zijn ogen té grote alarmsignalen bij de leerachterstand die kinderen en jongeren door de coronacrisis zouden oplopen relativeren. “Het zou wel eens kunnen dat ‘het zich moeten beperken tot het essentiële’ de grondigheid ten goede komt en dus meer garanties biedt op later succes. Hoger geraak je pas als je verdiept.”

Meer lezen
📖 Dit is de reden voor bikkelharde concurrentie in hoger onderwijs en wat we daar aan kunnen doen

Eind november moest Karel de Grote Hogeschool drie graduaatopleidingen gedwongen stopzetten omdat ze in een door de eveneens in Antwerpen gevestigde HP Hogeschool aangespannen zaak wegens oneerlijke concurrentie door het Grondwettelijk Hof nietig werden verklaard. Een streep door de passie dromen en toekomst van tweehonderd studenten. Hoe is het zover gekomen dat het systeem belangrijker is dan mensen? Omdat er in het hoger onderwijs een bikkelharde concurrentiestrijd om studenten wordt gevoerd, zet Eddy Van Hemelrijck in dit verhaal helder uiteen.

Meer lezen
📖 🎧 De illusie van machteloosheid

Moed en verbinding zijn twee waarden die in verschillende interviews op Re-story steeds opnieuw naar boven komen. Dit verhaal is opgebouwd uit interview-fragmenten met Jan Rotmans, Tinneke Beeckman, Rudy Aernoudt, Bleri Lleshi, Dirk De Wachter, Chantal Acda en Leo van de Voort. Als je naar de podcast luistert hoor je het ze zelf vertellen.

Meer lezen
📖 Dit is wat je jongeren echt wil leren

De meeste mensen denken dat je de top alleen kunt bereiken met talent en wat geluk. Niets is minder waar, schrijft Jeroen De Flander in zijn boek De wetenschap van succes. Grootse prestaties worden bepaald door drie bouwstenen: passie, meesterschap en veerkracht. In dit interview vertelt hij over de rol van die drie bouwstenen in het onderwijs.

Meer lezen
📖🎧 Stefan Perceval: “We leiden mensen in grote kuddes op voor van alles, maar er wordt niet vanuit een droom of een passie vertrokken”

Allemaal hebben we een verhaal. Het maakt wie we zijn en waarom we doen wat we doen. Vaak zitten die verhalen achter een muur. Het verhaal achter die muur ontdekken, dat is waar acteur en artistiek leider Stefan Perceval zich mee bezighoudt: “Elke dag kom ik mensen tegen die in onze maatschappij gekwalificeerd zijn met dit of dat label of als ‘te moeilijk’ worden bestempeld, maar bij wie we dus niet achter de muur kijken.”

Meer lezen
📖 🎧 Dirk De Wachter: “Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk leraren zijn voor jonge mensen die in hun bestaan zoekende zijn”

Interview met psychiater Dirk De Wachter over onderwijs: Dirk De Wachter: “Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk leraren zijn voor jonge mensen die in hun bestaan zoekende zijn …Ik denk dat met de coronatoestand nu ook iedereen in het onderwijs het er wel over eens is hoe belangrijk het is om die scholen te laten functioneren als ontmoetingsplaatsen.

Meer lezen
📖 Sabine Pauwaert: “Ieder kind is een kunstenaar, de moeilijkheid is er een te blijven als je groter wordt”

Kunst is belangrijk in de ontwikkeling van mensen en kinderen in het bijzonder. Daarom heeft Sabine Pauwaert het kinder-kunst-atelier LuKiArt opgericht. Een van de doelstellingen van LuKiArt is kinderen als een kunstenaar naar de wereld te laten kijken. Ze ziet in het atelier heel duidelijk dat als kinderen eenmaal in het lager onderwijs zitten, ze beknot worden in hun fantasie. Dat ze bang worden om fouten te maken.

Aan de andere kant merkt ze juist bij zieke kinderen dat zij, ook al zijn ze zwaar ziek, in hun hoofd nog overal naartoe kunnen. Verbeelding stopt nooit en werkt dag en nacht. Ieder kind is een kunstenaar, zegt Sabine, de moeilijkheid is er een te blijven als je groter wordt. “Wij proberen kinderen mee te pakken in een verhaal, leren hen technieken aan en laten ze dan doen. Experimenteren. Gewoon vrijlaten.”


Meer lezen
📖 Peter en Elisabeth Rosseel: “Leiderschap is niet aan mensen zeggen wat ze moeten doen, leiderschap is het faciliteren van leren”

Peter en Elisabeth Rosseel zijn vader en dochter. Ik spreek ze in de aanloop naar hun presentaties op SETT Gent, het grootste evenement in Vlaanderen rond de toekomst van het onderwijs. Peter spreekt er over visie, leiderschap en cultuur en hoe je gedragsverandering kunt realiseren. Zijn dochter Elisabeth spreekt over hoe innovatie de schoolcultuur positief kan veranderen. Over sterk en moedig leiderschap. Al die onderwerpen komen aan bod in dit dubbelgesprek met twee bevlogen mensen die niets liever willen dan (jonge) mensen in hun kracht zetten en houden: “Om de exploratiedrang te behouden, moeten we zorgen dat kinderen van jongs af leergierig blijven. Dat mensen aan zichzelf willen blijven werken en ontdekken, en zichzelf ontwikkelen.”

Meer lezen
📖 Ontwikkelingsgericht onderwijs is hét antwoord op de problemen die het conservatieve onderwijs zelf creëert

Onderwijs is geen Ronde van Frankrijk stelt Hans: “Wie ontwikkelingsgericht denkt, stapt af van vooraf getimede eindmeten. Elke leerling wordt stap per stap vooruit geholpen. Cruciaal daarvoor is het basisvertrouwen in leerkrachten.”

Meer lezen